כיצד מתבצעת הובלה אווירית?

ההתפתחויות הטכנולוגיות שינו את עולמנו במידה משמעותית, כשאחת ההשלכות של כך היא ביטול הגבולות הגיאוגרפיים שבין מדינות.

כיום, מטוסים משמשים לא רק להעברת נוסעים ממדינה למדינה, כי אם גם להובלה של משאות מכל סוג. מהם המאפיינים עיקריים שלה? ומהם הדגשים החשובים שיש לתת עליהם את הדעת בביצועה?

כך מתבצעת הובלה אווירית

השחקן המרכזי בו נעשה שימוש לצורך הובלה אווירית הוא המטוס. מבחינה טכנית, מדובר כאן על הליך הכולל בתוכו מספר שלבים עיקריים.

ראשית, העמסת הפריטים שיש להעביר על גבי משאיות או מכולות (בהתאם לסוג המטען וגודלו), והעברתם למטוס.

השלב החיוני הבא הוא השמת החפצים בשטח המטען של המטוס, תוך אריזה נכונה שלהם, וזאת למניעת נזק שעלול להיגרם בהיעדר שמירה על דגשי הבטיחות.

חלק ניכר מהגורמים המבצעים הובלה אווירית לוקחים על עצמם גם את הפריקה של אותם פריטים מהמטוס, ולעיתים רבות גם העברה שלהם לנקודת היעד. כמובן שהחברות מאפשרות ללקוח להגדיר מראש את השירותים שהוא מעוניין בהם, מה שיגדיר גם את המחיר.

הובלה אווירית: יתרונות וחסרונות

כבר מעצם ההגדרה של הובלה אווירית, אפשר ללמוד על מספר מאפיינים עיקריים שלה. ראשית, לוח הזמנים שנוטה להיות מהיר במיוחד (באופן יחסי, כמובן). הובלות אוויריות יכולות להתבצע תוך מספר שעות או ימים, ובכך הן נבדלות מאלה הימות, אשר נוטות להתארך הרבה יותר.

מן העבר השני של המשוואה, גם להובלות אוויריות יש מגבלות, אפילו אם מעמידים מנגד את ההובלה הימית. המכשול העיקרי כאן הוא המשקל המקסימלי שניתן להטיס, משקל הנחשב למצומצם פי כמה מאשר זה שאפשר להוביל באמצעות ספינה.

לא כל פריט ניתן להוביל

גם בעידן הגלובליזציה בו אנו חיים, עדיין יש לא מעט הגבלות. כשזה נוגע להובלות אוויריות, או לכל שילוח בינלאומי למעשה, מדובר על תקנות מחמירות המאפיינות מדינות רבות בכל רחבי הגלובוס. אלא בוודאי ירצו לפקח על כל פריט ופריט הנכנס אליהן, כאשר בחלק מהמקרים מדובר על פריטים שאסור להכניס כלל בהתאם לתקנות המכס של המדינה. לכן, המבצעים זאת צפויים לסנקציות דוגמת דחיית המשלוח, קנס כספי או אפילו מאסר.

טרם ביצוע ההובלה, לכן, חשוב לברר בדיוק מה ניתן ואסור להכניס למדינה, וחשוב לא פחות: את ההליך הבירוקרטי הספציפי שיש לבצע. עקב חוסר ידע או קשרים, כמעט כל מזמיני המשלוח מעניקים את המושכות האלה בידי חברות השילוח עצמן.

ההיבט הכלכלי

לא צריך להיות מומחה בתחום ההובלות והשילוח כדי לדעת שמחירה של הובלה אווירית, חרף ואולי בגלל כל יתרונותיה, יהיה יקר בצורה משמעותית מהובלה בכל דרך אחרת.

המחיר נקבע, בעיקרו של דבר, על פי שני פרמטרים עיקריים: הראשון שבהם הוא גודל המטען, כלומר, המשקל שלו. בתחום זה, כיאה לעולם התעופה, עשויות בהחלט לחול הגבלות מבחינת גודל המטען.

הסוגיה המשמעותית האחרת היא עלותה של הטיסה, שנקבעת כשלעצמה על ידי מספר גורמים. המועד הספציפי בשנה, לוח הזמנים המוגדר (הובלה מיידית, פחות או יותר, תהיה כמובן יקרה יותר), סוג הטיסה וכיוצא בזה.

כך, טווח המחירים רחב בכל קנה מידה: אם משלוח אקספרס אווירי של עד קילוגרם אחד ניתן לשלוח תמורת כמה מאות שקלים, הובלה אווירית באמצעות מכולות תהיה במחיר של כמה מאות או אלפי דולרים. זהו מחיר לא זול, כמובן, אם כי ברור שכאשר נדרשים לו, אין הרבה ברירות אחרות למעשה.

ראו גם:

הובלות מיוחדות